Med tanke på att elbilen ändå varit under utveckling de senaste dryga 125 åren så hade man kanske förväntat sig mer av den moderna utsagan av densamma bil. Självklart har utveckling skett (periodvis i raketfart), men det är detaljerna, det finstilta, som behöver ses över i vår tids elbil.
En bra utgångspunkt för att tydligt kunna se den process som skett med elbilar sedan början av 2000-talet är belysningen. Aldrig förut har bilarna varit så säkra som dom är idag, men en viktig del av den säkerheten är just kopplat till belysningen. Helt enkelt: du måste kunna se vart du kör. Utgår man således från just originalbelysningen på dagens elbilar så är det få av dessa som faktiskt skulle gå igenom som godkända. Inte minst är det avsaknaden av spridning som gör lamporna så undermåliga. Det kan därför vara fördelaktigt att utrusta fordonet med en slimmad ledramp, en så kallad led ramp slim. Med dessa ramper kan du nämligen få upp den ljusstyrka, bredd och längd som du egentligen skulle behövt från bilens originallyktor.
Ficklampan fick plats i handsfacket
När det kommer till interiören så är det egentligen inte mycket som skiljer sig från dagens vanliga dieselbilar. Det är fortfarande knapphändigt med utrymme och för de förare som önskar använda handskfacken till sin fulla potential går återigen i bet. Att alltid ha en ficklampa med sig i bilen (för att följa tidigare röd tråd kring belysning) är alltid fördelaktigt. Att denna får plats i avsett handskfack är absolut ett pluspoäng, men återigen finns inte tillräckligt med utrymme för extern utrustning, och det är väl där någonstans en hade kunnat önska att framtida producenter la mer krut.